Методична скарбничка.

Методика підготовки до контрольної роботи та аналізу її результатів 
 Досягнення обов'язкових результатів навчання всіма учнями стає сьогодні одним із найважливіших завдань навчання. На це націлюють вчителів і навчальні програми, в яких організація досягнень школярами достатнього рівня підготовки розглядається як принципова особливість навчального процесу. Природно, що рівні учбових досягнень учнів перевіряються вчителем за допомогою проведення різного виду контрольних робіт. Будучи складовою частиною процесу навчання, контроль має освітню, виховну і розвиваючу функції. Але головна функція контролю, звичайно, діагностична. Вона конкретизується в ряді завдань контролю в залежності від його виду. Дидактика, як ми знаємо, розрізняє такі види контролю: поточний, періодичний, підсумковий. Зупинимо свою увагу на періодичному контролі. Він здійснюється після завершення вивчення великих розділів програми. У ньому враховуються і дані поточного контролю. Різновидом періодичного контролю є контрольні роботи. Для діагностики має велике значення їх зміст. При цьому мета вчителя очевидна - отримати інформацію про рівень засвоєння учнями навчального матеріалу з винесеної на контроль теми. А яка мета учня? Якщо перед ним немає конкретної, усвідомленої ним особисто мети, то чи правомірно говорити про можливість отримання середнього, достатнього чи високого рівнів учбових досягнень його діяльності? Якщо до відсутності мети і вмотивованості діяльності дитини під час проведення контрольної роботи додати ще стан тривоги, який в тій чи іншій мірі відчувають більшість учнів, то можна припустити, що отриманий результат контролю буде багато нижче реального рівня засвоєння учнем навчального матеріалу.
 Методика підготовки до контрольної роботи та аналізу її результатів.
Пропоновані елементи методики були отримані як результат роздумів над усіма перерахованими вище аспектами контролю знань учнів. Мета методики: сформувати в учнів алгоритм підготовки до контрольної роботи та алгоритм аналізу її результатів, засновані на дидактичних принципах міцного засвоєння, систематичності і послідовності як провідних у даній методиці.
 Завдання методики:
• мотивація діяльності учнів;
• цілепокладання учнів;
• конструювання простору уроку, що сприяє реалізації поставленої мети;
• ієрархічне структурування навчального матеріалу, що виноситься на контроль.
 Структура методики
Пропонована методика складається з двох етапів.
Етап I - підготовка до контрольної роботи.
 Етап II - аналіз результатів контрольної роботи.
 Першому етапу відповідає один урок, другому - приблизно 20 хвилин уроку.
 Етап 1
Центральною ідеєю першого етапу є процес конструювання простору уроку, який виражається в спільній діяльності учнів під керівництвом вчителя і спрямований на виявлення предметного змісту, форм і засобів контролю, що і складає алгоритм підготовки до контрольної роботи. В ході цього процесу кожен учень має свободу вибору навчальних цілей, що виражається в його активному (або пасивному) ставленню до навчальної роботи, самовизначенні результату цієї роботи, самооцінці своїх можливостей і виборі засобів своєї діяльності.
 Педагогічні умови реалізації етапу I
1. Логічно завершена тема, що регламентована згідно державної програми і відповідає тематичному плану.
2. Вивчено теоретичний матеріал, що становить зміст даної теми. Роз'яснено його сутність.
3. Виконані найбільш типові завдання, на прикладі яких розкриваються методи і способи застосування теоретичних знань до вирішення конкретних навчальних завдань.
 4. Виконано всі групи можливих вправ, спрямованих на формування певних практичних умінь.
 5. Проведено всі заплановані роботи поточного контролю. Їх результати проаналізовані вчителем разом з учнями. У процес навчання внесені відповідні корективи.
6. Учні отримують домашнє завдання такого змісту до першого уроку роботи за даною методикою: користуючись підручником (і записами в зошиті, якщо потрібно), запишіть в зошит теоретичні питання та практичні вміння, за якими, на ваш погляд, можна перевірити, як засвоєна дана тема (кількість питань і умінь вчитель обов'язково обумовлює, виходячи зі змісту теми і цілей контролю).
 Підсумки етапу I 
1. Знята стресова напруженість, пов'язана з майбутньою контрольною роботою, тому що кожен учень знає, який матеріал буде винесено на контроль, в якій формі, якими засобами діяльності він володіє, які питання він має можливість доопрацювати.
 2. Чітко виявлено і структуровано коло теоретичних питань, що виносяться на контроль. (Важливо, щоб це зробили учні самостійно)
3. Знайдені і обґрунтовані відповіді на ці питання (і / або вказані джерела, де ці відповіді можна знайти).
 4. Обґрунтовано рівень складності кожної групи питань і, як наслідок, вироблені критерії оцінки.
5. Структурований набір практичних завдань, що виносяться на контроль, а також для кожного виду завдань підібраний спосіб або прийом навчальної діяльності, що дозволяє отримати вірний результат.
 6. Виявлено можливі форми контролю та встановлено їх зв'язок з контрольованим вмістом.
7. Визначено мету діяльності учнів на цьому етапі.
 8. Створено умови для мотивації діяльності кожного учня.
9. Сформовано алгоритм підготовки до контрольної роботи.
 Етап II 
Головна ідея другого етапу полягає в аналізі змісту навчальної діяльності, якою були зайняті учні в ході підготовки до контрольної роботи і в процесі її написання. Учні часто бувають незадоволені своєю оцінкою за виконання контрольної роботи, порівнюючи її з оцінками інших. Одна з причин невдоволення, на наш погляд, - відсутність чітких критеріїв, які дозволяли б учневі самому досить об'єктивно оцінювати свою роботу. Пропонований метод організації роботи над помилками дозволяє вирішити проблему невдоволення учнів і перевести її в русло осмислення учнями своєї діяльності в рамках контрольної роботи.
 Педагогічні умови реалізації етапу II 
1. Контрольна робота написана.
 2. Учитель перевірив і проаналізував роботу. Мета аналізу - виявлення типових помилок.
3. Учитель оцінив можливі причини помилок.
 4. З урахуванням вищевикладеного вчитель склав план корекції ситуації, що склалася.
5. Учитель склав план уроку на тему «Аналіз контрольної роботи».
 Підсумки етапу II 
1. Перевірено результативність сформованого алгоритму підготовки до контрольної роботи. В алгоритм внесені (якщо це було необхідно) доповнення та уточнення.
2. Ще раз, вибірково, перевірено рівень засвоєння учбового матеріалу, способи і прийоми роботи з ним.
3. Уточнено вироблені на першому етапі критерії і співвіднесені з конкретними результатами діяльності кожного учня в рамках контрольної роботи.
4. Учнями усвідомлена об'єктивність виставленої оцінки.
5. Учні критично оцінили свою діяльність з підготовки до контролю.
Як показує практичний досвід роботи за даною методикою, така форма навчання доступна всім учням VII -ХI класів. Вона дає можливість проявити учням індивідуальність, дозволяє оцінити рівень оволодіння навчальним матеріалом, рівень розвиненості мислення, вміння класифікувати матеріал. Крім того, зміст питань і вибір завдань дозволяє вчителю зорієнтуватися у виборі учнями мети і вмотивованості їх дій.

Немає коментарів:

Дописати коментар